Agenda

Ik geef regelmatig lezingen en workshops over mijn vakgebied in binnen- en buitenland.
Een overzicht voor de komende maanden:
 

Feb
2
vr
Panelgesprek: Complexe Scheidingen @ VAC Leuven
Feb 2 @ 13:30 – 16:00

Deelname panelgesprek op studiedag ‘Complexe scheidingen’ 

De studiedag is een organisatie van het Intersectoraal Regionaal Overleg Jeugdhulp van Vlaams-Brabant. 

De studiedag is bedoeld voor professionele actoren uit de hulpverlening en justitie. 

Het IROJ wil samenwerkingsafspraken maken omtrent de problematiek van complexe scheidingen in Vlaams-Brabant. Deze studiedag wil hiertoe een bijdrage leveren.

Feb
9
vr
(V)echtscheidingen: samen nadenken over wegwijzers voor ouders en het schoolteam
Feb 9 @ 09:30 – 12:30

Deze lezing gaat over vechtscheidingen en de impact hiervan op kleuters, kinderen en jongeren.

Centraal in deze lezing staan de begrippen ‘loyaliteit’ en ‘loyaliteitsconflict’.

Ook de leerkracht krijgt te maken met vechtscheidingen en het loyaliteitsconflict waarin echtscheidingskinderen terecht komen. Daarom wordt de leerkracht geïnformeerd over deze ernstige emotionele problematiek.

Bovendien zullen leerkrachten zich afvragen hoe ze best omgaan met de echtscheidingskinderen in hun klas, met hun ouders en soms zelfs met hun grootouders. Op deze vragen wordt uitgebreid ingegaan.

Mrt
8
do
Opvoeden met minder of geen straffen @ Sint Calasanz Basisschool Nijlen
Mrt 8 @ 20:00 – 22:00

Is straffen nog wel van deze tijd? Onderzoek wijst uit dat straffen toch een wezenlijk onderdeel is van de opvoeding. Maar straffen is niet fijn. Ouders geven ze niet graag en kinderen krijgen ze niet graag.

Daarom willen wij zo weinig mogelijk straffen en zoeken we naar straffen die efficiënt en veilig zijn.

Door redelijke eisen aan kinderen te stellen kan ongewenst gedrag, en dus ook het straffen, in hoge mate vermeden worden: ‘Straffen kun je beter voorkomen dan geven’.

Door het straffen zelf goed aan te pakken, zal er ook minder gestraft moeten worden: ‘Straffen moet je zo goed mogelijk doen, zodat je het weinig hoeft te doen’.

In het belonen van gewenst zit een alternatief voor het straffen: ‘De beste straf is de straf die je niet hoeft te geven’.

Ouders krijgen tal van tips en voorbeelden om het straffen en het niet-straffen in de praktijk te brengen.

Mijn boek dat aansluit bij deze lezing is ‘Hoe minder straffen? Een boek over eisen, straffen en belonen voor ouders, leerkrachten en andere opvoeders’.